Csapatparancsnokoknak
Pénzügyek
Csapat pénzügyek
A Szövetség pénzügyi működése az elmúlt másfél évben jelentősen megváltozott, az átláthatóság és szabályszerűség betartása érdekében új rendszerek kialakítására volt szükség. Ez a folyamat még nem ért véget - tehát a jelen pillanatban érvényben lévő elvárásokat fogjuk megosztani Veled.
Az alábbi rövid összefoglalás abban szeretne segíteni Neked, hogy tudd, mik a követendő ökölszabályok, s ha elakadsz, hová tudsz fordulni.
1. Csapatpénz kezelése
Az Alapszabályzatunk 9. § alapján a Cserkészcsapat a Szövetség legkisebb szervezeti egysége. Illetve a 27. §-t idézve “A cserkészcsapat vagyona a csapatban folyó nevelési tevékenységet szolgálja. A cserkészcsapat a Szövetség része, így vagyona egyben a Szövetség vagyona is. A cserkészcsapat évente frissített leltárt vezet vagyonáról.”
Fentieket értelmezve a következő feladatok a csapatparancsnok felelőssége:
a cserkészcsapat által befizetett összegek nyilvántartása, kezelése,
kiadások megtervezése, dokumentációja
bevételekkel és költségekkel való elszámolás.
2. Fenntartó háttér
Újból az Alapszabályunkat segítségül hívva, a 30.§-ban részletezett módon az ASZ megengedi, hogy a cserkészcsapat megállapodást kössön egy vagy több jogi személlyel a cserkészcsapat fenntartásáról. Ugyanakkor a 27.§-ban leírtak szerint "a cserkészcsapat pénzügyeiben átláthatóvá kell tenni, hogy az egyes tevékenységek költségeiből mennyit állt a cserkészcsapat, mennyit állt a fenntartó és mennyit álltak esetleges más közreműködők".
Fentiek alapján az alábbi 3 megoldást javasoljuk a cserkészcsapatok gazdálkodására:
I. Jogi személyen keresztül, tehát
alapítvány,
egyház,
iskola,
egyesület, stb. áll a csapat mögött, és a pénzügyi elszámolás rajtuk keresztül történik.
II. Szövetségen keresztül.
III. I. és II. pont kombinációja.
Ha ti magatok szeretnétek egy egyesültet vagy alapítványt létrehozni, ahhoz itt találsz segítséget:
3. Elszámolás
I. Jogi személy:
az egyes jogi személlyel egyeztetve történik az elszámolás, tehát a választott alapítvány, egyház, iskola, egyesület, stb. könyvelője fog útbaigazítást adni arról, hogy milyen dokumentumokra lesz szüksége.
II. Szövetség:
a bevételekről bevételi pénztárbizonylatot kell készíteni, mely sorszámozott bizonylat: ilyen tömböt papír-írószer boltban lehet vásárolni, de igény esetén a központi iroda is tud adni Nektek
a költségeket ÁFA-s számlával kell igazolni, melynek kötelező adatai:
Magyar Cserkészszövetség, 1025, Budapest, Tömörkény utca 3/a., 19006705-2-41
a számlákat a Szövetség erre kialakított űrlapjának segítségével iktatni kell, az eredeti példányt pedig beküldeni a fenti címre. Az űrlap használatával kapcsolatban tartunk kollektív eligazítást, ennek részleteiért keresd a Szövetség pénzügyi vezetőjét, Horváth-Seidel Enikőt (seidel.eniko@mcssz.hu).
I. és II. pont kombinációja:
Az I. és II. pontban leírtak közösen érvényesek, azaz
a jogi személyhez kapcsolódó bizonylatokat illetően a választott alapítványt, egyesületet, egyházat, iskolát tudod keresni,
a Szövetségre vonatkozó paramétereket pedig előbbiekben részleteztük.
4. Költségvetés
A fenti 2. pontban hivatkozott 27. § tartalmát összegezve a cserkészcsapat köteles nyilvántartást vezetni bevételeiről, kiadásairól, annak forrásairól - valamint azokkal elszámolni a Szövetség felé.
Annak érdekében, hogy az elszámolás legjobb struktúráját megtaláljuk számotokra, szeretnénk összegyűjteni a már meglévő sablonokat. Így kérlek, amennyiben rendelkezel ilyennel, küldd el nekünk a penzugy-l@mcssz.hu e-mail címre. Köszönjük szépen a segítségedet!
Addig is mintát a költségvetési táblázathoz itt találsz.
Illetve ebben a témában még hasznos lehet a Csapatmentorok kiskönyvtárából a Csapatalapítási kézikönyv pénzügyekre vonatkozó fejezete (78-85. oldalak).
Tagdíj - hogyan szedjem be a tagdíjat?
Itt olvashatjátok a tagdíjemeléshez kapcsolódó ECSET-fejlesztési javaslatokat, melyek három mérföldkőből állnak. Fontosnak tartjuk, hogy ezekkel kapcsolatban is kérjünk visszajelzést tőletek.
Első mérföldkő: tagdíj - adminisztráció az ECSET-ben
Cél: olyan funkcionalitással kiegészíteni az ECSET rendszert, hogy a csapatok a rendszeren belül adminisztrálhassák, mely tagok fizették már be a tagdíjat.
Ezt jelenleg valószínűleg valamilyen Excel - táblában vezetik a csapatok, ezt a táblát váltaná ki ez a funkcionalitás.
Követelmények:
minden évre és minden tagra lehessen megadni, hogy mekkora összeget fizetett be az illető (ez a jövőben azt a kultúrát is hivatott erősíteni, hogy ha valaki nem is tudja befizetni a tagdíjat, akkor is jelentsük le, legfeljebb 0 forint befizetése mellett)
minden vezető az általa vezetett egységen belül tudja adminisztrálni a befizetéseket
Második mérföldkő: QR kódos tagdíjbefizetés
Cél: olyan funkcionalitással kiegészíteni az ECSET rendszert, amely belépés után minden tag számára tud generálni egy QR kódot, amely a banki alkalmazásokkal beszkennelve átutalást indít a megfelelő összeggel a csapat által megadott számlára.
Limitációk:
A banki befizetés sikerességét az ECSET nem fogja tudni ellenőrizni, ugyanakkor azt el tudja menteni, hogy mely tagok kezdeményezték a fizetést, és azt is, hogy saját bevallásuk szerint mely tagoknak volt sikeres a fizetés.
Tehát ez első sorban egy kényelmi funkció a befizetéshez, és az adminisztrációban is ad némi segítséget a csapatparancsnokoknak
Követelmények:
Minden csapat fel tudja vinni az ECSET-be, hogy mennyi csapattagdíjat szed a központi tagdíjon felül
Minden csapat fel tudja vinni az ECSET-be azt a számlaszámot, amelyre a csapattagdíjat szeretnék bekérni
Az ECSET minden tagra tud generálni egy tagdíj befizető QR kódot, amely fizetést kezdeményez a teljes tagdíj összeggel (csapat + központi tagdíj) a csapat által megadott számlára. A QR kód alatt egy űrlapon (két gomb) tudja jelezni a felhasználó, hogy sikerült-e a fizetés vagy sem
Az ECSET elmenti hogy kik tekintették meg a QR kódot, illetve kik jelezték, hogy sikeres volt a fizetés
Harmadik mérföldkő: bankkártyás fizetési lehetőség
Cél: A csapat teljes tagdíj-összegét egy ECSET bankkártyás fizetési felületen be tudják fizetni a tagok. Az ECSET meg tud győződni arról, hogy a fizetés megérkezett, így automatizáltan adminisztrálni is tudja a fizetéseket.
“A” opció
A csapat háttér szervezete létrehoz egy Barion-fiókot, így a pénz a saját bankszámlájára tud megérkezni. Ez egy plusz adminisztrációs feladat a csapatok részére, amire tudunk készíteni segédletet.
Ez az opció hamarabb el tud készülni, mivel könyvelési- és adójogi szempontból a jelenlegi folyamatot követi.
“B” opció
Az MCSSZ együttműködési megállapodást köt a csapatok háttérszervezetével. Így a pénz ugyan először az MCSSZ számlájára érkezik meg, a csapatra eső részt később az MCSSZ át tudja adni adományként a csapatnak.
Ennek az opciónak a megvalósíthatóságát / költségét még nem mértük fel.
Köszönjük, ha végigolvastad, és ha nem felejtesz el visszajelezni ezzel kapcsolatban számunkra!
Forrásteremtési segédlet - 1%
Az elmúlt években összeállítottunk néhány segédletet azoknak a csapatoknak, akik rendelkeznek civil szervezettel és jogosultak az szja 1% gyűjtésére. Minden kiadványt megtaláltok a cserkesz.hu Kiadványok között, de itt most egy csokorba gyűjtöttük nektek:
Gyakorlati tippek csapatoknak - Összeszedtük, hogy az év során mikor és milyen teendőitek vannak az 1% kampány kapcsán
Útmutató magánszemélyeknek - Ezt elküldhetitek azoknak, akiknek nincs elég információjuk az 1%-ról, a felajánlás menetéről.
Központi információs oldal - Ezt is népszerűsíthetitek, ha a ti csapatotok nem tud 1%-ot gyűjteni vagy csak továbbítanátok magánszemélyek felé a lehetőséget.
Forrásteremtési kiadvány
A cserkesz.hu-n nagyon sok remek kiadvány találtok, ami a nevelési munkán kívül pl. a forrásteremtésetekben is segíthet. A Csapatmentorok kiskönyvtárának V. része a Forrásteremtési kézikönyv.
Ehhez kapcsolódóan egy ún. Forrástérkép és egy ár-érték arány elemző is segítségetekre lehet.
Legfőbb célunk ezekkel a kiadványokkal, hogy:
megismertessünk a legalapvetőbb kapcsolódó fogalmakkal, forrásteremtési módszerekkel és lehetőségekkel;
segítsük a cserkészcsapatokban zajló háttérmunkát különböző tippekkel, technikákkal a tervezési szakasztól egészen a gyakorlati megvalósításig;
felhívjuk a figyelmet néhány jogi és pénzügyi szabályra, amelyet jó szem előtt tartanotok;
valamint útmutatót adjunk a civil szervezeti működéshez.
Azzal a szándékkal készítettük a fenti kézikönyvet, hogy szempontrendszert adjunk, amelyet munkátok során magatok képére formálhattok, átgondolhattok, és így kialakíthatjátok a hozzátok aktuálisan leginkább illő munkamódszert.
Adomany.cserkesz.hu - projektindítási keretek
A 2023/24-es cserkészévtől jogi háttérrel (saját egyesület/alapítvány vagy fenntartó, aki ezt bevállalja) rendelkező csapatok számára is megnyitjuk a lehetőséget, hogy adománygyűjtést indítsanak az adomany.cserkesz.hu oldalon.
Összeállítottunk egy útmutatót és összegyűjtöttük a felhasználási feltételeket az alábbi dokumentumban:
Ha az itt olvasottak alapján szeretnétek projektet indítani az oldalon, keressétek az Országos Iroda munkatársát a tamogatas@mcssz.hu e-mail címen!
CserkészkAlap - támogatói hírlevél feliratkozás
Ezt a havi rendszerességű hírlevelet a Magyar Cserkészszövetség barátainak, támogatóinak szerkesztjük. Ha szívesen olvasnál a Szövetség aktualitásairól; arról, hogy mire fordítjuk az adományokat és milyen projektek futnak az adomany.cserkesz.hu oldalon, iratkozz fel!