Csapatparancsnokoknak

Adminisztráció

Iratminták 

Az alábbi iratminták, sablonok hasznosak lehetnek a munkátok során:

Ezeknek a sablonoknak a felülvizsgálata zajlik jelenleg, itt mindig az aktuális dokumentumokat fogjátok majd megtalálni.

Ha van olyan iratmintátok, sablonotok, amit szívesen megosztanátok másokkal, kérlek, küldjétek el a titkarsag@mcssz.hu emailcímre, hogy megnézhessük és közzétehessük. Köszönjük!

Szabályzatok - csapatparancsnoki kivonat

Minden hatályos szabályzatot és eljárásrendet megtaláltok itt a cserkesz.hu "Hivatalos dokumentumok" füle alatt. 

Ami csapatparancsnokként releváns:

Határozat gyűjtemény - országos testületek határozatai

A különböző országos testületek által hozott határozatok közvetve és közvetlenül is érintik a csapatok munkáját. Bár ezekről mindig megy hír az ECSET-hírlevélben, hasznos, ha könnyen és utólag is eléritek az egyes jegyzőkönyveket, az abban található határozatokkal együtt. 

Az országos testületek jegyzőkönyveit az alábbi Google Drive linken keresztül éritek el, ahol az alábbi testületek jegyzőkönyveit találhatjátok meg:

Csapatparancsnokok felelősségei

A Jogi Bizottság 2021 májusában készített egy összefoglaló dokumentumot a cserkészcsapatokon belüli mozgalmi munka keretében felmerülő egyes jogi felelősségi kérdésekről. Ezt itt tudjátok elolvasni.

Amit tartalmaz:

Felnőtt tagi gyűlések

A felnőtt tagi gyűlés feladata és felelőssége megválasztani a cspk-t és a csapatküldötteket. Nem azonos a csapatvezetőséggel, vagy az évindító gyűléssel, mivel más a funkciója és mások a tagjai, mint az előbbieknek.


Kerületi- és csapatküldöttek választása

A Magyar Cserkészszövetség mint civil szervezet, képviseleti alapon működik. A csapatok küldöttei döntenek a kerület ügyeiről, ők választják meg a kerület országos küldötteit, akik az Országos Küldöttgyűlést alkotják, ami az MCSSZ legfőbb döntéshozó szerve.

A küldöttek választását az Alapszabály és az SZMSZ szabályozza. 

Pár fontos gondolat:

Csapatküldöttek (akiket a csapat küld a kerületi küldöttgyűlésbe):

Kerületi Küldöttek (akiket a kerület küld az országos küldöttgyűlésbe):

Két segédanyag:


Táborozáshoz szükséges engedélyek

A táborozással és táborszervezéssel kapcsolatos minden fontos infót megtalálsz a Táborozás EVOK-kurzusban. A kurzus lépésről lépésre végigvezet a szervezés folyamatán. Ha először szervezel tábort, akkor jó sorvezető, ha már gyakorlott vagy, akkor is érdemes végigpörgetni, hátha kihagytál valamit.  ECSET-fiókkal automatikusan tudsz regisztrálni.
Többek között itt tudsz közegészségügyi minimumvizsgát tenni, ami szükséges a tábori GH-záshoz, illetve itt tudsz meghatalmazást kérni a természetvédelmi területen való táborozáshoz.

GYAKRAN ISMÉTELT KÉRDÉSEK - ebben a dokumentumban pedig a leggyakrabban előforduló táborozással kapcsolatos kérdéseket és válaszokat gyűjtöttük össze.

Ha kérdésed van, keresd bátran a Táborozási Kabintet a taborozas@cserkesz.hu emailcímen!

Táborzáró jelentés

Kitöltési útmutató

A táborhelyek kapcsán sok fontos tapasztalat születik egy adott évben. Szeretnénk, ha ezeket könnyebben meg tudnánk osztani egymással, hogy a táborhely előzetes kiválasztásakor még több információ álljon rendelkezésre a szervezőknek, és erre fejlesztettünk ki egy felültet. 

Mi az a táborzáró jelentés?
Ez egy ECSET-űrlap, amit a tábor parancsnokának kell kitöltenie a tábor után. A kérdések tartalmazzák a TÁSZ által kért táborzáró jelentés tartalmát és olyan hasznos infókat, amelyek fontosak lehetnek a táborhelyek előzetes kiválasztásánál.
Pl. ivóvízvételi lehetőség, programlehetőségek, az erdő jellege, fotók a táborhelyről, stb.
(Ld. TÁSZ 214. §)

Ezeket az értékeléseket az adott táborokra kattintva vissza lehet olvasni.

Miért jó ez a csapatomnak?
Azért, mert ha évente pár perces munkával értékeljük és frissítjük egy adott táborhelyre vonatkozó információkat, akkor sokkal alaposabb döntést hozhatunk, és gyarapíthatjuk a közös mozgalmi tudásunkat.
Meggyőződésünk az is, hogy az értékeléssel fejlődik a csapatotok a táborhely-választással kapcsolatos tudatosságban is. Végiggondolni ezeket a szempontokat segít, hogy ti magatok is jobban tisztában legyetek azzal, hogy mi fontos nektek egy táborhelyben.

Mennyi időt vesz igénybe?
Kb. 15 percet.

Miért nem egy adatlapja van egy táborhelynek?
A korábbi tapasztalatok azt mutatják, hogy egy statikus adatlap gyorsan elévül, és ráadásul az eltérő táborozási kultúrájú csapatok máshogy láthatnak egy-egy táborhelyet. Így arra jutottunk, hogy több információt nyerhetünk abból, ha minden tábort megkérünk, hogy a saját szemszögéből értékelje a táborhelyet. 3-5 értékelést végigolvasni még így is pár perc.
Emellett így visszakereshető, hogy egy-egy véleményt ki írt le, és fel lehet venni a kapcsolatot az adott cserkésztestvérrel.

Ha táborparancsnok vagy, töltsd ki az ezévi táborhoz kapcsolódó jelentést.
Ha csapatparancsnok vagy, kérd meg az idei és az elmúlt évek táborparancsnokait, hogy töltsék ki a jelentést.

Kitöltési útmutató

Kérlek, figyeljetek arra, hogy mindenképp csatoljatok képeket!

Biztosítás - mire vonatkozik, hogyan érvényesítsem?

Kétféle biztosítása van a Magyar Cserkészszövetségnek: egy vagyon- és rendezvény felelősség illetve egy vezetői felelősségbiztosítás. Előbbi az ALFA Biztosítónál (korábbi nevén: Aegon Biztosító), utóbbi pedig a Colonnade Biztosítónál. Csapatparancsnokként az előbbi releváns számotokra.

Lényeges tudni, hogy az érvényben lévő szerződésünk szerint a Szövetségnek 10% (de minimum 50.000 Ft) önrészt viselnie kell. Vagyis ha a javítás (kár)


Fontos, hogy a biztosítás egy szerződésen alapuló kötelezettségvállalás a Biztosító és a Magyar Cserkészszövetség között, így ebből kifolyólag sok múlik az egyes esetek során az értelmezésen. Ebben segítségünkre van a kapcsolattartónk, akit minden potenciális biztosítási ügy esetén érdemes felhívni, hogy szakmai tanácsot adjon azzal kapcsolatban, hogy

1) fizet-e a szóban forgó esetre a biztosító (kiterjed-e rá a szerződés)?

2) mit kell megtenni (illetve akár elkerülni) annak érdekében, hogy a biztosítási eset érvényesíthető legyen?

Általánosságban elmondható, hogy jó, ha mindig készül jegyzőkönyv (feljegyzés), ami tartalmazza:

Kapcsolattartónk, ügyintézőnk:

Nagy Gabriella
Biztosítási és Pénzügyi tanácsadó
gabriella.nagy@lifeplusz.hu
Mobil: +36-20-932-6372 (Őt ti is bátran hívhatjátok!)



Tehát ha bármilyen biztosítással kapcsolatos kérdésetek támad, akkor két címzettnek írjatok egyszerre:

Éves jelentés beadása

Az éves jelentés tartalmát az SZMSZ szabályozza:

SZMSZ19. §
(1) A cserkészcsapat éves jelentése tartalmazza
a) a csapatparancsnok és a csapatparancsnok-helyettes nevét és elérhetőségeit,
b) a csapatvezetőség tagjainak nevét és születési dátumát, valamint, azt, hogy az alapszabály 24. § (3) bekezdésének mely pontja alapján tagjai a csapatvezetőségnek,
c) a csapat tagjainak nevét és ECSET azonosító kódját,
d) azoknak a helyi szervezeteknek a nevét, elérhetőségét, és a kapcsolat rövid leírását, amelyekkel a cserkészcsapatnak érvényes fenntartói vagy együttműködési megállapodása van; valamint
e) mindazon adatokat, amelyeket az országos elnökség kér.
(2) A cserkészcsapat [és a kerület] adott cserkészévre vonatkozó éves jelentésének leadása az ECSET rendszerben történik. A jelentés leadásának határideje: október 31.
(3) Ameddig a csapat tagjainak adatai hiányosan vannak feltöltve az ECSET-be (személyes adatok, képesítések és megbiztatások), vagy a csapat által befizetendő tagdíj nem érkezett be teljes egészében a kerülethez, a kerületi elnökség a csapat éves jelentésének/jelentéseinek jóváhagyását visszatarthatja. 

A jelentés beadásához készült útmutatót itt találod. (A Növekedési kabinet munkája)

Legfontosabb teendők vázlatosan: